Problemen met Recip-e oplossen: wat de overheid doet en wat je zelf kan doen

In december 2016 schreven we al over de problemen in Recip-e, en nu de dienst sinds januari 2017 nog intenser gebruikt wordt, doen we dat opnieuw. Apothekers zitten aan het einde van de keten, waardoor zij het vaakst te maken krijgen met problemen, maar ook huisartsen ondervinden nog steeds moeilijkheden. Lees hier wat de overheid doet en wat je zelf kan doen om problemen te beperken. Niet vertrouwd met Recip-e? Onderaan dit artikel vindt u meer info.

Wat doet de overheid om de problemen te beperken?

1. Men voert 'ketentests' uit. Problemen kunnen zich situeren in 1 apothekerspakket of 1 artsenpakket, maar veelal treden er ook problemen op als men verschillende pakketten combineert (wat in realiteit uiteraard gebeurt aangezien pakket A van de arts een voorschrift op de server laadt, en pakket B van de apotheker het voorschrift van de server wil halen). Vroeger testte men elk pakket afzonderlijk, maar nu voert men tests uit die de verschillende ketens van het systeem (en hun problemen) moeten blootleggen.

2. Het Riziv stelt een overgangsperiode in. Vele apothekers maken zich ongerust: zal het Riziv mijn terugbetaling weigeren als het voorschrift niet in orde is? Op de website van het Riziv staat echter te lezen dat het Verzekeringscomité 'redelijk' en 'soepel' zal blijven. Wanneer het elektronisch voorschrift niet goed doorkomt, kan de apotheker tijdelijk op basis van het bewijs van voorschrift op de terugbetaling rekenen.

Wat kan je zelf doen wanneer je problemen hebt?

1. Huisartsen: gebruik bij blijvende problemen het papieren voorschrift maar blijf problemen melden. Zoals je hierboven kan lezen, zal het Riziv soepel zijn én blijft het papieren voorschrift een geldig alternatief. Het blijft wel de geschikte moment om problemen te (blijven) melden. Liever nu de problemen melden dan je hoofd in het zand te steken en volgend jaar op problemen te stuiten (in 2018 wil men immers definitief het digitale voorschrift gebruiken als bewijs).

2. Apothekers en huisartsen: update jullie softwarepakket. Problemen met het elektronisch voorschrift treden blijkbaar vaakst op met voorschrift op stofnaam en magistrale bereidingen. De verschillende artsen- en apothekerspakketten gebruiken verschillende datasets, die niet volledig zijn. De programmeurs van Recip-e zijn nu overeengekomen met de softwareleveranciers om 1 en dezelfde authentieke bron te gebruiken. Verschillende softwarepakketten beschikken reeds over de meest recente en accurate info, maar de arts of apotheker heeft zijn/haar software nog niet geüpdatet. Zeker doen dus!

3. Volg opleidingen. De organisatie éénlijn.be biedt gratis opleidingen aan om (onder andere) met Recip-e te leren werken. Er zijn sinds kort zelfs discipline-overschrijdende vormingen waarbij artsen en apothekers uit één pakket samen aan de slag gaan. Wens je een vorming te volgen maar is er geen locatie in de buurt? Laat dit weten aan het LMN. Indien velen dit signaal geven, kunnen wij een vorming speciaal voor de Gentse regio aanvragen.

Recip-e?

Recip-e is de digitale opvolger van het papieren medicatievoorschrift. Tot eind 2016, liep Recip-e enkel op de achtergrond waardoor vele artsen en apothekers het niet gebruikten; het papieren voorschrift moest immers toch steeds afgeleverd worden aangezien dat het enige geldige document was. Sinds januari 2017 mogen artsen ook digitaal voorschrijven. Zij geven dan enkel nog een 'bewijs van elektronisch voorschrift' mee. De apotheker scant - bij wijze van overgangsmaatregel - vervolgens de barcode en haalt het echte voorschrift van de Recip-e-server. Op termijn zal zelfs dit bewijs verdwijnen en zullen de voorschriften enkel en alleen via de Recip-e server verlopen.

Bronnen: 

http://www.artsenkrant.com/actueel/recip-e-softwarepakketten-tezamen-uit...

http://www.artsenkrant.com/actueel/apothekers-luiden-alarm-over-elektron...

http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost-terugbetaling/door-ziekenfonds/g...